Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
Σελίδα 1 από 1
Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ, 17 ΜΑΡΤΙΟΥ 2013
Η κυρία Αλφαβήτα αποφάσισε σήμερα να αρμενίσει.
Αρκετά κάθισε στην τάξη μας. Στην Α΄1 τάξη του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας. Τώρα που όλα τα Πρωτάκια την έμαθαν καλά, κι απ' την αρχή και από την ανάποδη ακόμη! ήρθε η ώρα να ανοίξει τα φτερά της και τα πανιά της και να ταξιδέψει σε θάλασσες μικρές και μεγάλες, αλλά και σε ποτάμια και σε λίμνες. Ακόμη και κάτω απ' το νερό ή και πετώντας πάνω απ' αυτό. Και με κάθε λογής πλεούμενο. Σαν κι αυτά που βλέπουμε από τα παραθύρια και την αυλή του σχολειού μας:
ή τα συναντάμε κάθε μέρα περνώντας από τους δρόμους της πόλης μας, της Ηγουμενίτσας:
Καράβια μικρά, καράβια μεγάλα, καράβια επιβατικά, καράβια εμπορικά, καράβια με φουγάρα, καράβια με κουπιά, που έλεγε και το βιβλίο της Γλώσσας προχτές. Απ' όλα συναντάς στην Ηγουμενίτσα.
Γιατί η Ηγουμενίτσα που κάποτε ο Θουκυδίδης την αποκάλεσε έρημο λιμένα, είναι σήμερα λιμάνι και μάλιστα σημαντικό και πρωτεύουσα πλέον της Θεσπρωτίας, που εύστοχα έχει χαρακτηριστεί και δηλώνεται και από το σήμα κατατεθέν του Δήμου μας ως ευλίμενος Θεσπρωτία.
Η Ηγουμενίτσα ενώνει την Ελλάδα και ολόκληρα τα Βαλκάνια (ακόμη και τη Μέση Ανατολή) με τη Δυτική Ευρώπη! Και βεβαίως εξυπηρετεί τα νησιά του Ιονίου που είναι απέναντί της, την Κέρκυρα και τους Παξούς. Παραλαμβάνει επίσης εμπορεύματα που μεταφέρουν εδώ διάφορα εμπορικά πλοία ή και δίνει τη δυνατότητα σε κάποια καράβια να ξεκουραστούν για λίγο από τα ταξίδια τους. Δίνει, τέλος, στους κατοίκους και βεβαίως και στους επισκέπτες τη δυνατότητα για στενή σχέση με το υγρό στοιχείο, άλλοτε για να ψαρέψουν, άλλοτε για αναψυχή και θαλάσσια σπορ ακόμη και για ναυταθλητισμό. Έχουμε μάλιστα παράδοση ως πόλη στο άθλημα της κωπηλασίας και από την Ηγουμενίτσα κατάγεται η παγκόσμια πρωταθλήτρια κ. Αλεξάνδρα Τσιάβου:
Γιατί η Ηγουμενίτσα που κάποτε ο Θουκυδίδης την αποκάλεσε έρημο λιμένα, είναι σήμερα λιμάνι και μάλιστα σημαντικό και πρωτεύουσα πλέον της Θεσπρωτίας, που εύστοχα έχει χαρακτηριστεί και δηλώνεται και από το σήμα κατατεθέν του Δήμου μας ως ευλίμενος Θεσπρωτία.
Η Ηγουμενίτσα ενώνει την Ελλάδα και ολόκληρα τα Βαλκάνια (ακόμη και τη Μέση Ανατολή) με τη Δυτική Ευρώπη! Και βεβαίως εξυπηρετεί τα νησιά του Ιονίου που είναι απέναντί της, την Κέρκυρα και τους Παξούς. Παραλαμβάνει επίσης εμπορεύματα που μεταφέρουν εδώ διάφορα εμπορικά πλοία ή και δίνει τη δυνατότητα σε κάποια καράβια να ξεκουραστούν για λίγο από τα ταξίδια τους. Δίνει, τέλος, στους κατοίκους και βεβαίως και στους επισκέπτες τη δυνατότητα για στενή σχέση με το υγρό στοιχείο, άλλοτε για να ψαρέψουν, άλλοτε για αναψυχή και θαλάσσια σπορ ακόμη και για ναυταθλητισμό. Έχουμε μάλιστα παράδοση ως πόλη στο άθλημα της κωπηλασίας και από την Ηγουμενίτσα κατάγεται η παγκόσμια πρωταθλήτρια κ. Αλεξάνδρα Τσιάβου:
Δεν μπορείς λοιπόν να ζεις στην Ηγουμενίτσα και να μην μπορείς να ξεχωρίσεις τα πλοία που βλέπεις!
Να νομίζεις δηλαδή πως και τα τρία αυτά καράβια είναι το ίδιο και το αυτό...
Πάει να πει να βλέπεις και να μην καταλαβαίνεις τι βλέπεις!
Η κυρία Αλφαβήτα λοιπόν μας καλεί να ταξιδέψουμε μαζί της και να μάθουμε μέσα από κάθε γραμματάκι της περισσότερα για όλα τα πλωτά μέσα που είναι σχεδιασμένα να μετακινούνται στο νερό.
Και για τους μεγάλους, για να μπορούν να συνταξιδέψουν με τα Πρωτάκια, θα παραθέσουμε τις εξής πληροφορίες:
Πάει να πει να βλέπεις και να μην καταλαβαίνεις τι βλέπεις!
Η κυρία Αλφαβήτα λοιπόν μας καλεί να ταξιδέψουμε μαζί της και να μάθουμε μέσα από κάθε γραμματάκι της περισσότερα για όλα τα πλωτά μέσα που είναι σχεδιασμένα να μετακινούνται στο νερό.
Και για τους μεγάλους, για να μπορούν να συνταξιδέψουν με τα Πρωτάκια, θα παραθέσουμε τις εξής πληροφορίες:
(ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΠΟΪΛΕΡ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ)
- Σπόιλερ:
- Το Πλοίο (αρχαία ελληνική: η ναυς, της νηός, πληθ.: αι νήες) είναι μια ειδική κατασκευή (ναυπήγημα), σχεδιασμένη για να κινείται με ασφάλεια στο νερό.
Τα πλοία διέπονται από τη νομοθεσία αφενός του Ναυτικού Δικαίου, το οποίο και διακρίνεται στο Δημόσιο Ναυτικό Δίκαιο και στο Ιδιωτικό Ναυτικό Δίκαιο, που απαρτίζουν και τα δύο σχετικούς Κώδικες (σύνολα ομοειδούς νομοθεσίας), τον Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου Κ.Δ.Ν.Δ. και τον Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου Κ.Ι.Ν.Δ. και αφετέρου από το Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο.Ορισμός
Σύμφωνα λοιπόν με τις παραπάνω υφιστάμενες νομοθεσίες:
α). Κατά τον Κ.Ι.Ν.Δ. άρ.1 παρ.1 "Πλοίο είναι κάθε σκάφος καθαρής χωρητικότητας (δηλ. μεγίστης εκμεταλλεύσιμης) τουλάχιστον 10 κόρων, προορισμένο να κινείται αυτοδύναμα στη Θάλασσα".
* Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό απαραίτητες προϋποθέσεις είναι 1ον να είναι σκάφος, 2ον να έχει καθαρή χωρητικότητα από 10 κόρους και άνω, και 3ον να έχει αυτοδύναμη κίνηση.
β). Κατά τον Κ.Δ.Ν.Δ. άρ.3 παρ.1 "Πλοίο είναι κάθε σκάφος προορισμένο να μετακινείται στο νερό για μεταφορά προσώπων, ή πραγμάτων, ρυμούλκηση, επιθαλάσσια αρωγή, αλιεία, αναψυχή, επιστημονικές έρευνες ή άλλο σκοπό."
* Σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό μοναδική βασική προϋπόθεση είναι: να είναι σκάφος προορισμένο να μετακινείται στο νερό, ανεξάρτητα χωρητικότητας ή αυτοδύναμης κίνησης.
Και όμως οι παραπάνω διατάξεις δεν συγκρούονται αλλά ανάλογα με ποίου Κώδικα τις διατάξεις παρακολουθείται κάποια εφαρμογή με τον ίδιο θα ισχύει και ο ορισμός του πλοίου.
Τέλος τα ναυπηγήματα, δηλαδή τα κάτω των 10 κόρων χαρακτηρίζονται Πλοιάρια και είναι κυρίως σκάφη αγώνων (racing boats), αλιευτικά (fishing boats), βοηθητικών υπηρεσιών (service boats) κ.ά.
Επίσης κατά το άρ.4 παρ.1 του Κ.Δ.Ν.Δ. προβλέπεται και μια ακόμη κατηγορία το "βοηθητικό ναυπήγημα" που θεωρείται κάθε πλωτό ναυπήγημα ανεξαρτήτως χωρητικότητας που προορίζεται να χρησιμοποιείται σε σταθερή παραμονή για βοηθητικούς σκοπούς εντός λιμένων και αλλού.
Πριν όμως σηκώσουμε άγκυρα και λύσουμε τους κάβους, χρωστάμε να διευκρινίσουμε και το σκοπό του ταξιδιού μας. Να μη νομίσει δηλαδή ο κόσμος πως απλά τραβάμε για το άγνωστο με βάρκα την ... αλφαβήτα! Δε θα περιπλανηθούμε άσκοπα ούτε και μόνο για εξάσκηση στην ανάγνωση.
Η Αλφαβήτα μας θα αρμενίσει στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος που υλοποιεί φέτος η τάξη μας (2012 - 2013) σε συνεργασία με την Παιδική Helmepa, την Helmepa Junior. (Κλικ ΕΔΩ για να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα.) Ένα πρόγραμμα που ο τίτλος του είναι:
Η Αλφαβήτα μας θα αρμενίσει στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος που υλοποιεί φέτος η τάξη μας (2012 - 2013) σε συνεργασία με την Παιδική Helmepa, την Helmepa Junior. (Κλικ ΕΔΩ για να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα.) Ένα πρόγραμμα που ο τίτλος του είναι:
ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΑΡΑΒΙ
Και που διαλέξαμε να το κάνουμε και για τη γεωγραφική θέση της πόλης μας και του σχολείου μας, που είναι χτισμένο λίγα μόλις μέτρα από το παλιό λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αλλά και για τη σημασία της ναυτιλίας τόσο στην οικονομία της χώρας μας όσο και στην ιστορική της εξέλιξη. Τόσο μεγάλη σημασία που να κάνει τους αρχαίους Έλληνες να πουν: ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ!
Και το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας να υπενθυμίζει στους επισκέπτες του πως:
"έχουμε γη και πατρίδα όταν έχουμε πλοία στη θάλασσα"
Δεν ξεχνάμε μάλιστα πως φέτος έκλεισαν 100 χρόνια από την απελευθέρωση του τόπου μας από την τούρκικη σκλαβιά αιώνων. Και πως η απελευθέρωση του 1913 αποτέλεσε την απαρχή της εξέλιξης της Ηγουμενίτσας από μικρό χωριό σε πόλη και πρωτεύουσα της Θεσπρωτίας. Η Παραμυθιά, οι Φιλιάτες ή και το Μαργαρίτι, που ως τότε είχαν πολλούς κατοίκους, αναγκάστηκαν να παραδώσουν τα πρωτεία στην Ηγουμενίτσα και ο λόγος ήταν η θέση της πόλης μας δίπλα στη θάλασσα και μάλιστα το φυσικό λιμάνι που διαθέτει.
Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ηγουμενίτσας τη βοήθησε να εκτοπίσει και τα ως τότε λιμάνια, της Σαγιάδας, της Πρέβεζας και της Κόπραινας. Και να γίνει αυτή το βασικό επίνειο όλης της Ηπείρου.
Η κατασκευή της Εγνατίας τα τελευταία χρόνια έδωσε νέα ώθηση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Πλέον η πόλη μπορεί να περηφανεύεται ότι αποτελεί την πύλη προς τη Δύση ολόκληρων των Βαλκανίων αλλά και της Μέσης Ανατολής.
Το μέλλον της Ηγουμενίτσας προβλέπεται ακόμη πιο λαμπρό και στενά δεμένο με τις θαλάσσιες μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων. Η υπό κατασκευή Ιόνια οδός αλλά και η επιθυμία της μακρινής Κίνας να αξιοποιήσει την Ηγουμενίτσα ως γέφυρα επικοινωνίας με την Ευρώπη δίνει πολλές ελπίδες για περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου της Ηγουμενίτσας στη ναυτιλία.
Παράλληλα δε λησμονούμε πως το λιμάνι της πόλης μας μπορεί να αναπτύξει και τον τουρισμό του τόπου μας, ιδιαιτέρως σημαντικό στοιχείο στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Αλλά και γενικότερα λαμβάνουμε υπόψη το ρόλο του υγρού στοιχείου για την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση θέσεων εργασίας (πχ αλιεία, θαλάσσιος τουρισμός, σπορ του νερού κλπ) καθώς στις μέρες μας είναι κρίσιμης σημασίας ο σωστός σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων και η γνωριμία τους με επαγγέλματα που αύριο μπορούν να τους εξασφαλίσουν μια καλή ζωή και όχι να τους οδηγήσουν στην ανεργία.
Προϋπόθεση βεβαίως και όρος απαράβατος η προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής μας. Γιατί καμία ουσιαστική ανάπτυξη δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να συμβεί με καταστροφή του περιβάλλοντος.
Προστατεύουμε λοιπόν τη θάλασσα και τις ακτές μας ως μέλη της Helmepa Junior όχι γενικά και αόριστα μα γιατί η θάλασσα για τη Θεσπρωτία είναι η ζωή της!
Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ηγουμενίτσας τη βοήθησε να εκτοπίσει και τα ως τότε λιμάνια, της Σαγιάδας, της Πρέβεζας και της Κόπραινας. Και να γίνει αυτή το βασικό επίνειο όλης της Ηπείρου.
Η κατασκευή της Εγνατίας τα τελευταία χρόνια έδωσε νέα ώθηση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Πλέον η πόλη μπορεί να περηφανεύεται ότι αποτελεί την πύλη προς τη Δύση ολόκληρων των Βαλκανίων αλλά και της Μέσης Ανατολής.
Το μέλλον της Ηγουμενίτσας προβλέπεται ακόμη πιο λαμπρό και στενά δεμένο με τις θαλάσσιες μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων. Η υπό κατασκευή Ιόνια οδός αλλά και η επιθυμία της μακρινής Κίνας να αξιοποιήσει την Ηγουμενίτσα ως γέφυρα επικοινωνίας με την Ευρώπη δίνει πολλές ελπίδες για περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου της Ηγουμενίτσας στη ναυτιλία.
Παράλληλα δε λησμονούμε πως το λιμάνι της πόλης μας μπορεί να αναπτύξει και τον τουρισμό του τόπου μας, ιδιαιτέρως σημαντικό στοιχείο στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Αλλά και γενικότερα λαμβάνουμε υπόψη το ρόλο του υγρού στοιχείου για την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση θέσεων εργασίας (πχ αλιεία, θαλάσσιος τουρισμός, σπορ του νερού κλπ) καθώς στις μέρες μας είναι κρίσιμης σημασίας ο σωστός σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων και η γνωριμία τους με επαγγέλματα που αύριο μπορούν να τους εξασφαλίσουν μια καλή ζωή και όχι να τους οδηγήσουν στην ανεργία.
Προϋπόθεση βεβαίως και όρος απαράβατος η προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής μας. Γιατί καμία ουσιαστική ανάπτυξη δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να συμβεί με καταστροφή του περιβάλλοντος.
Προστατεύουμε λοιπόν τη θάλασσα και τις ακτές μας ως μέλη της Helmepa Junior όχι γενικά και αόριστα μα γιατί η θάλασσα για τη Θεσπρωτία είναι η ζωή της!
Έτσι λοιπόν, καλά αρματωμένοι και ξέροντας για ποια Ιθάκη αποπλέουμε, βίρα τις άγκυρες! και
ΚΑΛΑ ΜΑΣ ΤΑΞΙΔΙΑ!
Οι μικροί εθελοντές της Helmepa Junior
της Α΄1 τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας
(Ομάδες 1368(Α)- 1369(Α) Παιδικής HELMEPA)
και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός της τάξης
Μαρία Λαμπρίδου
της Α΄1 τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας
(Ομάδες 1368(Α)- 1369(Α) Παιδικής HELMEPA)
και η υπεύθυνη εκπαιδευτικός της τάξης
Μαρία Λαμπρίδου
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
ΠΛΟΙΑ ΜΙΚΡΑ, ΠΛΟΙΑ ΜΕΓΑΛΑ...
Είναι τόσα πολλά τα πλεούμενα που η ΑΛΦΑΒΗΤΑ βρέθηκε σε δύσκολη θέσει να τα αρμενίσει. Ενημερωτικά για τους ενήλικες παραθέτουμε τα εξής:
Είναι τόσα πολλά τα πλεούμενα που η ΑΛΦΑΒΗΤΑ βρέθηκε σε δύσκολη θέσει να τα αρμενίσει. Ενημερωτικά για τους ενήλικες παραθέτουμε τα εξής:
- Σπόιλερ:
- Κατηγορίες πλοίων
Α. Με κριτήριο το γενικότερο προορισμό διακρίνονται σε Πολεμικά (και άλλα κρατικά) και σε Εμπορικά.
Β. Με κριτήριο τον τομέα δραστηριότητας τα Εμπορικά διακρίνονται σε
α) Πλοία μεταφοράς προσώπων ή εμπορευμάτων (βλ. σχετ. παρακάτω παρ.Δ),
β) Αλιευτικά,
γ) Πλοία εξωοικονομικών σκοπών (ερευνητικά, επιστημονικά, εκπαιδευτικά),
δ) Πλοία ειδικών υπηρεσιών,
ε) Πλοία βοηθητικής ναυτιλίας και
στ) Πλοία Αναψυχής.
Γ. Με κριτήριο το τύπο των υδάτων που κινούνται τα Πλοία διακρίνονται σε
Πλοία θαλάσσης (sea vessels),
Ποταμόπλοια (river ships ή vessels) και σε
Λιμνόπλοια (lakers ή lake ships).
Δ. Με κριτήριο το αντικείμενο μεταφοράς, τα πλοία διακρίνονται σε
- πλοία μεταφοράς προσώπων καλούμενα Επιβατηγά (passenger ships) και
- μεταφοράς φορτίων καλούμενα Φορτηγά (cargo ships).
α)Τα Επιβατηγά πλοία με κριτήριο της παραγράφου Η καλούνται Ακτοπλοϊκά μικρής, μέσης και μεγάλης ακτοπλοΐας, σε Επιβατηγά κλειστών θαλασσών και σε Υπερωκεάνια (transocean ships).
- Eκ του χρόνου των πλόων τα Ακτοπλοϊκά διακρίνονται σε "ημερόπλοια" (αναχωρούν και επιστρέφουν εντός της ημέρας) και σε "νυκτόπλοια" (με περισσότερο εξοπλισμό - καμπίνες κλπ) που εκτελούν πλόες όλο το 24ωρο.
- Με κριτήριο τα εκτελούμενα δρομολόγια διακρίνονται σε συγκοινωνιακών γραμμών εσωτερικού ή εξωτερικού (passenger liners) και σε περιηγητικών πλόων καλούμενα Τουριστικά ή Κρουαζιερόπλοια (cruise ships).
- Και τέλος με κριτήριο τον εκσυχρονισμό τους τα Επιβατηγά διακρίνονται σε Επιβατηγά κλασσικού τύπου ή όπως λέγονται Παραδοσιακά (σχεδόν έχουν εξαλειφθεί) σε Επιβατηγά - Οχηματαγωγά (passenger/car ferries) μεγάλα, μέσα και μικρά Πορθμεία (ferry boats) και σύγχρονα ταχύπλοα όπως τα Αερόστρωμνα (hovercrafts), τα Υδροπτέρυγα (hydrofoils) και τα δικάρινα τελευταία Καταμαράν ή Cats.
β)Τα Φορτηγά πλοία ανάλογα με το είδος του φορτίου που μεταφέρουν διακρίνονται σε
1) φορτηγά ξηρού φορτίου
2) υγρού φορτίου
3) μικτού φορτίου (ξηρού - υγρού φορτίου) ή πολλαπλής χρήσης και
4) φορτηγά ειδικού φορτίου.
1) Τα φορτηγά ξηρού φορτίου διακρίνονται σε ελεύθερα φορτηγά (tramps) που εκτελούν πλόες ελεύθερους (απρογραμμάτιστους) και σε φορτηγά τακτικών γραμμών (liners).
- Ανάλογα όμως με τη φύση του φορτίου τους διακρίνονται σε γενικού φορτίου (general cargo) και σε ομοειδούς φορτίου χύμα (in bulk).
Οι πιο διαδεδομένοι σύγχρονοι τύποι ελεύθερων φορτηγών πλοίων γενικού φορτίου που λέγονται και Αντιλίμπερτυ είναι ο αγγλικός S.D.14 , ο ιαπωνικός freedom , ο γερμανικός MK II , ο ισπανικός Santa Fe κ.ά.
Οι πιο διαδεδομένοι σύγχρονοι τύποι ελεύθερων φορτηγών πλοίων ομοειδούς φορτίου είναι τα bulk carriers, με επιμέρους τύπους τα μεταφοράς δημητριακών grain carriers, μεταλλευμάτων ore carriers κ.ά.
Στα φορτηγά τακτικών γραμμών (liners) εκτός του κλασσικού τύπου χρησιμοποιούνται και πλοία ειδικού εξοπλισμού Εμπορευματοκιβωτιοφόρα γνωστά ως containerships, τα Roll on/Roll off γνωστά ως Ρο/Ρο, τα Φορτηγιδοφόρα γνωστά ως LASH, τα φρουτάδικα ψυγεία γνωστά ως SEABEE και τα μικρά γνωστά ως mini-carriers.
2) Τα φορτηγά υγρού φορτίου ονομάζονται γενικά Δεξαμενόπλοια (tankers) και ανάλογα με το είδος του φορτίου τους διακρίνονται σε Πετρελαιοφόρα (oil tankers), Υγραεριοφόρα (liquefied gas carriers) ελαιοφόρα (vegetable oils), οινοφόρα (wine tankers) κλπ
3) Οι πιο διαδεδομένοι τύποι φορτηγών πλοίων διπλής ή τριπλής (πολλαπλής) χρήσης είναι τα πλοία μεταφοράς πετρελαίου - μεταλλεύματος (oil/ore carriers) και τριπλής χρήσης τα μεταφοράς των παραπάνω και φορτίων χύμα (χύδην) γνωστά ως oil/bulk/ore carriers ή O.B.O (προφέρονται όμπο)
4) Τα ειδικού φορτίου φορτηγά πλοία είναι ή ελεύθερα φορτηγά ή ανήκουν σε βιομηχανίες για ειδικές μεταφορές και αυτά διακρίνονται σε ξυλάδικα (timber carriers), τσιμεντοφόρα (cement carriers), ψυγεία (meat carriers), χημικών προϊόντων (chemical carriers), αυτοκινητοφόρα ή αυτοκινητάδικα (car carriers) κλπ.
Ε. Με κριτήριο τη γενικότερη μορφή κατασκευής. Σ΄ αυτή τη κατηγορία ακολουθούνται οι αγγλικοί όροι ναυπήγησης διεθνώς. Έτσι τα πλοία διακρίνονται σε α)Full scandling vessels (ισχυρής κατασκευής και υλικών με κύριο κατάστρωμα το ανώτατο), β)Complete superstructure vessels (με συνεχόμενη υπερκατασκευή ίση με το μήκος του πλοίου), γ)Shelterdeck ships (πλοία με προστατευτικό κατάστρωμα) επιμέρους διακρινόμενα σε closed shelterdeck και open shelterdeck, δ)Longbridge ship (με μακριά γέφυρα - μεσόστεγο) και ε) Three-island ships (με υπερκατασκευές στη πλώρη μεσόστεγο και πρύμη. Ονομάστηκε έτσι επειδή στον ορίζοντα φαίνεται σαν τρεις νησίδες).
Στ. Με κριτήριο το υλικό κατασκευής διακρίνονται σε Ξύλινα, Μεταλλικά (εκ σιδήρου, ή σφυρήλατου χάλυβα ή υψηλής τάσης εφελκισμού χάλυβα), Πλαστικά και εξ Αλουμινίου.
Ζ. Με κριτήριο τα μέσα πρόωσης (κίνησης) διακρίνονται σήμερα σε
-Ιστιοφόρα και
- Μηχανοκίνητα υποδιαιρούμενα αυτά σε
Ατμόπλοια (άλλοτε τροχήλατα και ελικοφόρα)
Ντηζελόπλοια,
Ηλεκτροκίνητα (στροβιλο-ηλεκροκίνητα και ντηζελο- ηλεκροκίνητα) και
Πυρηνοκίνητα.
Η. Με κριτήριο το τύπο του πλου που εκτελούν διακρίνονται σε
Ακτοπλοϊκά,
Κλειστών θαλασσών ή Εσωτερικού και
Ποντοπόρα.
Θ. Με κριτήριο την ηλικία του πλοίου διακρίνονται σε Νεότευκτα, Μικρής ηλικίας και Παρήλικα ή Υπερήλικα. (Το όριο του υπερήλικου ποικίλει από χώρα σε χώρα από 15-40 ετών.)
Ι. Με κριτήριο τον αριθμό των ελίκων που φέρει το πλοίο, διακρίνονται σε μονέλικα, διπλέλικα, τριπλέλικα και μέχρι τετραπλέλικα.Συντμήσεις Τύπων
Οι συντμήσεις των τύπων (Types) των εμπορικών πλοίων που έχουν καθιερωθεί ως περισσότερο λιτές και εύχρηστες δίδονται παρακάτω με την ακόλουθη σειρά: σύντμηση ελληνική - προσδιοριζόμενος τύπος - αντίστοιχη σύντμηση στην αγγλική.
* A/K - Αλιευτικό - F/S
* Α/Π - Ατμόπλοιο - S/S
* Α/Σ - Αερόστρωμνο - H/C
* Β/Θ - Βυθοκόρος - D/S
* Δ/Ξ - Δεξαμενόπλοιο Tanker*
* E/Γ - Επιβατηγό - P/S
* Ε/Φ - Κοντέινερ - C/S
* Η/Π - Ημερόπλοιο - D/S
* Ι/Φ - Ιστιοφόρο - S/B
* Κ/Ζ - Κρουαζιερόπλοιο - Cr/S
* Ο/Γ - Οχηματαγωγό - C/F
* Π/Γ - Πλωτ.Γερανός F/C
* Π/Δ - Πλωτή δεξαμενή FDD
* Π/Θ - Πορθμείο - F/B
* Π/Ν - Πυρηνοκίνητο - Ν/S
* Π/Π - Ακτοφυλακίδα - CGS
* Π/Φ - Πετρελαιοφόρο O/C
* Ρ/Κ - Ρυμουλκό - T/B
* Τ/Φ - Τσιμεντοφόρο C/S
* Υ/Κ - Υπερωκεάνιο - T/O
* Υ/Π - Υδροπτέρυγο - H/F
* Υ/Φ - Υδροφόρο(α) - W/T
* Φ/Γ - Φορτηγό - C/S**
* Φ/Φ Φορτηγιδοφόρο LASH
* Φ/Π - Φαρόπλοιο - L/S
Σημ: Οι παραπάνω συντμήσεις είναι ενδεικτικές και όχι επίσημα διεθνώς καθιερωμένες. Στην Αγγλική πολλές φορές οι συνμήσεις αντί για (/) φέρουν (.) πχ το Ατμόπλοιο συμβολίζεται και ως S.S (=Steam Ship).
Τα σύγχρονα και κοινώς χρησιμοποιούμενα πλοία κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:
1. Αναψυχής
2. Εμπορικά
3. Πολεμικά
4. Ειδικά σκάφη
Πλοία Αναψυχής
Τα σκάφη αναψυχής είναι κυρίως μικρά πλοία, ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα (γιώτ) τα οποία χρησιμοποιούνται για μικρές αποστάσεις με μικρό και όχι ιδιαίτερα εξειδικευμένο πλήρωμα. Τα σκάφη αυτά κατασκευάζονται συνήθως από πλαστικό (φαϊμπεργκλας) και σπανιότερα ξύλο - κυρίως για μεγαλύτερα σκάφη. Πολύ παραδοσιακός και διαδεδομένος τρόπος κίνησης είναι η χρήση πανιών στα λεγόμενα ιστιοφόρα. Αυτά μπορεί να έχουν μήκος από 10 μέτρα εώς και 30-40 μέτρα και 1 ως και 3 ιστία. Το σχετικά χαμηλό κόστος κατασκευής τους και η ευκολία χρήσης τους τα καθιστά ιδανικά για ιδιωτική χρήση.
Εμπορικά Πλοία
Τα εμπορικά πλοία είναι η ραχοκοκκαλιά του σημερινού συστήματος εμπορίου. Με μήκος από 50 εώς και 350 μέτρα και Εκτόπισμα από 15.000 εώς και 550.000 μετρικούς τόνους, τα πλοία αυτά μεταφέρουν ασφαλέστατα τεράστιες ποσότητες εμπορευμάτων σε όλον τον κόσμο. Διακρίνονται σε
- πλοία χύδην (χύμα) φορτίου (bulk carriers),
- μεταφορείς κοντεϊνερς (container ships),
- πλοία ειδικού φορτίου (πλωτά ψυγεία, τσιμεντοφόρα κλπ.),
- μικρά τάνκερ,
- μεγάλα τάνκερ (VLCC - Very Large Crude oil Carrier) και
- σουπερτάνκερ (ULCC - Ultra Large Crude oil Carrier).
Τα πλοία χύδην φορτίου γενικά είναι τα μικρότερα μαζί με τα πλοία ειδικού φορτίου, και το εκτόπισμά τους κυμαίνεται από 15.000 τόνους εώς και περίπου 40.000 τόνους. Διαθέτουν ένα ή περισσότερα κύτη ή αμπάρια τα οποία δέχονται το φορτίο από γερανούς είτε σταθερούς ή κινητούς του λιμένα, είτε φερόμενους στο σκάφους, και των οποίων τα ανοίγματα κλείνουν σήμερα ερμητικά με ειδικές πτυσσόμενες ή αναδιπλούμενες θύρες (θύρες McGreggor). Με ταχύτητα πλεύσης γύρω στους 20 κόμβους, τα πλοία αυτά είναι οι κύριοι μεταφορείς φορτίων όπως οπωροκηπευτικά είδη και άλλα γενικά φορτία, τα οποία απλώς αποθηκεύονται "χύμα" μέσα στα αμπάρια. Τα πολύ χύμα φορτία πχ δημητριακά (σιτάρι, καλαμπόκι κ.ά.), τσιμέντο κλπ φορτώνονται από ειδικές εγκαταστάσεις - πύργους καλούμενοι "Σιλό". Η δε εκφόρτωσή τους γίνεται με αναρροφητικούς μηχανισμούς ή με κοχλιωτούς ατέρμωνες σωλήνες.
Οι μεταφορείς κοντέϊνερς είναι μια κατηγορία πλοίων στην οποία όχι μόνο τα αμπάρια τους αλλά και το άνω κατάστρωμα είναι ειδικά σχεδιασμένα να δέχονται μεταλλικά κουτιά συγκεκριμένων και διεθνώς τυποποιημένων διαστάσεων, τα κοντέϊνερς. Σε αντίθεση με τα πλοία χύδην φορτίου, όπου το φορτίο δεν διαθέτει κάποια συγκεκριμένη κατανομή, τα container ships επιτρέπουν την μεταφορά πιο ευαίσθητων φορτίων (ηλεκτρονικές συσκευές κλπ.) αφού η "στοιβασία" τους γίνεται δια των κοντέϊνερς. Τα πλοία αυτά έχουν το πλεονέκτημα της τυποποιημένης χωρητικότητας, ευκολίας κατά την φορτοεκφόρτωση και της εύκολης διαχείρισής των, με την ελαχιστότερη δυνατή ζημιά και βεβαίως της μείωσης του χρόνου παραμονής του πλοίου στο λιμάνι.
Τα μικρά τάνκερ είναι συνήθως πλοία λίγο μεγαλύτερα από ένα πλοίο χύδην φορτίου (εκτόπισμα γύρω στους 60.000 τόνους) και χρησιμοποιούνται για τοπικές μεταφορές αργού πετρελαίου. Διαθέτουν ορισμένο αριθμό δεξαμενών στο κύτος τους που τους επιτρέπει να αποθηκεύουν με ασφάλεια το πετρέλαιο.
Τα μεγάλα τάνκερ χρησιμοποιούνται ευρέως για την μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου. Χρησιμοποιούν την ίδια τεχνολογία με τα μικρά τάνκερ αλλά σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα. Έχουν συνήθως μήκος ως και 250 μέτρα και εκτόπισμα μέχρι 200.000 τόνους.
Τα σουπερτάνκερ είναι μια ειδική κατηγορία πλοίων για πετρελαιοφόρα σκάφη που υπερβαίνουν τα 250 μέτρα σε μήκος και τους 200.000 τόνους σε εκτόπισμα. Το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο ανήκει σε αυτήν την κατηγορία και το εκτόπισμά του αγγίζει τους 550.000 τόνους. Τα πλοία αυτά απαιτούν έμπειρο προσωπικό για την ναυπήγηση και πλοήγησή τους ενώ είναι ο κύριος τρόπος μεταφοράς πετρελαίου σήμερα στον κόσμο.
Πολεμικά πλοία
Βλ. σχετ. Πολεμικό Πλοίο (σ.σ. εννοεί στη Βικιπαίδεια)
Βοηθητικά πλοία
Ως Βοηθητικά πλοία στη Ναυτιλία ή ειδικών αποστολών είναι εκείνα που αν και δεν προβαίνουν πάντα σε εμπορία θεωρούνται όμως εμπορικά που λόγω της ιδιάζουσας αποστολής των αποτελούν χωριστή κατηγορία. Είναι δε ιδιωτικά ή κρατικά. Τέτοια πλοία είναι:
Ρυμουλκά (Tug Boats): Διακρινόμενα σε ανοικτής θαλάσσης (Ocean Tugs), λιμένος (Harbour Tugs) και ναυπηγείων (Dock Tugs).
Ναυαγοσωστικά (Salvage Vessels)
Πυροσβεστικά (Fire Fighting ships)
Πλοηγίδες (Pilot Boats or Pilot Vessels)
Παγοθραυστικά (Ice Braker Ships)
Πόντισης καλωδίων (Cable Landing Ships)
Ταχυδρομικά (Mail Boats)
Φαρόπλοια ή Πλωτοί Φάροι (Light Home Tenders ή Lightvessels)
Υδρογραφικά (Surveying Vessels), με εξοπλισμό για υδρογραφικές και μετεορολογικές παρατηρήσεις.
Ωκεανογραφικά (Ocean Surveying Vessels), με πολύ περισσότερο εξοπλισμό των Υδρογραφικών, δυνάμενα να φέρουν βαθυσκάφος και ελικόπτερο.
Πλωτοί Γερανοί (Float Cranes) Αυτοκινούμενοι ή ρυμουλκούμενοι.
Πλωτές Δεξαμενές (Floating Docks)
Πλωτά Νοσοκομεία (Hospital Ships)
Πλωτά Ξενοδοχεία (Hotel Ships)
Φορτηγίδες (Barges)
Βυθοκόροι (Dredgers) κ.ά.Ιστορία
Προϊστορία (μονόξυλα - σχεδίες)
Τα πρώτα αξιόπλοα σκάφη που κατασκευάστηκαν εξ' ολοκλήρου από ανθρώπους τοποθετούνται από τους ιστορικούς γύρω στο 9000 π.Χ. και επρόκειτο για επιπλέοντες διαμορφωμένους κορμούς δέντρων και σχεδίες. Αυτές οι κατασκευές είχαν ως κύριο μέσο πρόωσης είτε τα ρεύματα των υδάτων είτε κουπιά. Τα πανιά θα εμφανιστούν πολύ αργότερα, το 4000 π.Χ. πιθανόν στην Μεσοποταμία.
Αργοναυτική εκστρατεία - Τρωικός πόλεμος - Αποικίες (Τα πρώτα πλοία)
Η εφεύρεση των πανιών για την χρήση της δύναμης του αέρα για κίνηση είχε ως αποτέλεσμα να κατασκευαστούν τα πρώτα πραγματικά μεγάλα πλοία τα οποία είχαν δυνατότητα μεταφοράς αγαθών. Είναι γνωστό πως μέχρι το 1200 π.Χ. η τεχνολογία των πλοίων είχε προχωρήσει αρκετά ώστε να είναι ασφαλέστατη η επικοινωνία μεταξύ απομακρυσμένων περιοχών, όπως πχ. τα νησιά του Αιγαίου. Αυτό καταμαρτυρείται στα Ομηρικά έπη όπου αναφέρεται συχνότατα ο στόλος των Αχαιών. Αργότερα, τα πλοία μεγαλώνουν ακόμα περισσότερο. Η μυθική Αργώ της Αργοναυτικής Εκστρατείας ήταν ένα πενηντάκοπο (με 50 κουπιά) πλοίο, πράγμα που δείχνει την ανάγκη δύναμης για την κίνηση ενός πραγματικά μεγάλου σκάφους για τα ανθρώπινα δεδομένα. Το 700 π.Χ. έχουμε σίγουρα πλοία τα οποία μπορούν να διασχίσουν ασφαλώς τη Μεσόγειο. Έτσι καθίσταται δυνατή η επικοινωνία των Ελλήνων με άλλους λαούς και μέρη, τα οποία οδηγούν στις πρώτες αποικίες των Ελλήνων αλλά και στην επαφή των Ελλήνων με τους Φοίνικες που οδήγησε στην πρώτη μορφή του ελληνικού αλφάβητου.
Κλασική εποχή - Ελληνιστική (Τριήρης - Ολκάς)
Σε αυτήν την εποχή τοποθετείται επίσης και η δημιουργία των πρώτων πλοίων με σοβαρή ικανότητα να διεξάγουν ναυμαχίες. Καθώς οι πιο πολλές πόλεις ήταν χτισμένες κοντά στα παράλια, η ύπαρξη ισχυρού στόλου σήμαινε και ισχυρότερη άμυνα για την πόλη. Η τεχνολογία της αρχαίας ναυπηγικής φτάνει στο αποκορύφωμά της στον Ελληνικό χώρο γύρω στο 500 π.Χ. όταν οι Αθηναίοι και Κορίνθιοι βρίσκουν την χρυσή τομή μεταξύ μεγέθους, ευελιξίας, ταχύτητας και όγκου και δημιουργούν την πασίγνωστη τριήρη. Το σκάφος αυτό διαθέτει τρεις σειρές από κουπιά και τετράγωνο πανί για την κίνηση σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ διαθέτει και εξοχή επενδεδυμένη με μέταλλο η οποία της επιτρέπει να εμβολίζει τα εχθρικά πλοία, προσφέροντας ένα πλοίο πολλαπλών ρόλων. Βεβαίως υπάρχουν και μεγαλύτερα πλοία όμως η τριήρης με πολύ καλά μελετημένα χαρακτηριστικά δεν βρίσκει αντίπαλο σε αυτά.
Ρωμαίοι (Γαλέρα)
Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο κατασκευάζονται από τους Ρωμαίους πλοία (γαλέρες) τα οποία αγγίζουν τους 1000 μετρικούς τόνους εκτόπισμα και χρησιμοποιούνται και για πολεμικούς και για εμπορικούς σκοπούς. Χρησιμοποιούνταν ευρέως για την άμεση πρόσβαση σε οποιαδήποτε άκρη της ρωμαϊκής επικράτειας και την αντιμετώπιση της πειρατείας, ενώ χρησιμοποιήθηκαν και ως επιθετικά όπλα για πολιορκίες, πράγμα που δείχνει την προνοητικότητα των Ρωμαίων.
Βυζαντινοί (Δρόμων)
Ο τύπος αυτός πλοίου θα περάσει και στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία ως δρόμων, το βασικό πλοίο μάχης του βυζαντινού ναυτικού. Διέθετε κωπηλατικό πλήρωμα 50 κωπηλατών και μεταφορική ικανότητα ως και 200 ατόμων. Είχε την ικανότητα μεταφοράς καταπελτών, βαλλιστρών κλπ. Αργότερα, κατά τον 7ο-8ο αιώνα μ.Χ., οι βυζαντινοί επιστήμονες επινοούν το "υγρόν πυρ" και οι βυζαντινοί ναυπηγοί το τοποθετούν ως κύριο όπλο στους δρόμωνες δημιουργώντας έτσι την πασίγνωστη και ιδιαίτερα τρομακτική για τους αντιπάλους κατηγορία των "πυροφόρων δρομόνων".
Τουρκοκρατία (Καΐκια - Μικρά ιστιοφόρα)
Για πολλούς και διάφορους λόγους, η εξέλιξη της ναυπηγικής τεχνολογίας στο Βυζάντιο έμεινε πίσω σχετικά με τις άλλες ναυτικές δυνάμεις, κι έτσι κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας η μόνη παρουσία ελληνικής ναυσιπλοΐας περιορίζεται στα μικρά εμπορικά σκάφη.
Δυτική Ευρώπη (Τα μεγάλα ιστιοφόρα - κατάργηση κουπιών)
Αντίθετα, στις χώρες της δυτικής Ευρώπης οι ναυπηγοί μεγαλώνουν περισσότερο τα πλοία και επινοούν νέες μεθόδους που επιτρέπουν στα πλοία να αντέχουν την καταπόνηση από τα νέα πυροβόλα όπλα που μόλις εμφανίζονται. Πρωτοπόροι σε αυτόν τον τομέα εμφανίζονται οι Άγγλοι, οι Βενετοί και οι Ίβηρες. Τα πλοία είναι πλέον τόσο μεγάλα και βαριά που η χρήση κωπηλατών κρίνεται ασύμφορη, και την θέση τους παίρνουν πολλαπλά ιστία με πανιά.
Η απομάκρυνση των κωπηλατών επιτρέπει και την μαζική χρήση κανονιών και άλλων πυροβόλων όπλων στα πλάγια του πλοίου. Έτσι δημιουργούνται πλοία όπως τα καρράκ (πχ. Mary Rose, Αγγλία και Santa Maria, Ισπανία), κορβέτες και man of wars για πολεμικούς σκοπούς και οι καραβέλες (πχ. Pinta και Nina, Ισπανία), για εμπορικούς. Ειδικά τα καρράκ ήταν ιδιαίτερα μεγάλα και ευσταθή στον ποντοπόρο πλου, πράγμα που επέτρεψε την διάσχιση του Ατλαντικού και άλλων ωκεανών και την εξερεύνηση της υφηλίου από τους Ισπανούς και Πορτογάλους κατά τον 15ο και 16ο αιώνα.ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑΗ δική μας Αλφαβήτα, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να μπει σε όλα αυτά τα παράξενα λιμάνια... Απευθύνεται σε παιδιά Πρώτης Δημοτικού και θα περιοριστεί σε όσα μπορούν να καταλάβουν και σε όσα τους χρειάζονται. Βεβαίως είναι αξίωμα της παιδαγωγικής πως με τον κατάλληλο τρόπο μπορείς να διδάξεις τα πάντα σε ένα παιδί. Αξίωμα όμως είναι και να μην παραφορτώνεις τα παιδιά με άχρηστες γνώσεις.
Βεβαίως αν ένα παιδί εκφράσει σχετική απορία, θα του απαντήσουμε. Γι' αυτό και κρίθηκε σκόπιμο να παραθέσουμε τις πληροφορίες από τη Βικιπαίδεια ώστε να κάνουμε και τους γονείς συμπλοηγούς μας στο ταξίδι. Λαμβάνουμε μάλιστα υπόψη πως ανάμεσα στους γονείς των μαθητών της τάξης μας υπάρχουν και άνθρωποι με σχετικές επαγγελματικές γνώσεις (πχ ναυτικοί, λιμενικοί, οικονομολόγοι) ή εργαζόμενοι σε τομείς που συνδέονται με τη ναυτιλία (πχ τουρισμό, τελωνείο κλπ) καθώς και άλλοι που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν συχνά θαλάσσια μεταφορικά μέσα.
Στην Αλφαβήτα μας λοιπόν μπορεί να μην συμπεριλάβουμε τα πάντα όμως θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε σφαιρικά το θέμα, εστιάζοντας στους σημαντικότερους τύπους πλοίων, ώστε τα παιδιά να διαμορφώσουν μια πρώτη άποψη για τους τύπους των πλοίων σήμερα καθώς και για την ιστορική τους εξέλιξη.
Ιδιαίτερη σημασία θα δώσουμε στην παρουσίαση πλοίων και πλοιαρίων που τα παιδιά μπορούν να συναντήσουν στην καθημερινή τους ζωή στην Ηγουμενίτσα και τις γύρω περιοχές.
Τέλος, στο μέτρο του δυνατού, θα επιδιώξουμε να υπάρξει εσωτερική συνοχή και να δημιουργούνται ζεύγη ή και ομάδες πλοίων με κοινά ή αντίθετα χαρακτηριστικά (πχ θα ξεκινήσουμε με το αεροπλανοφόρο και αμέσως μετά θα παρουσιάσουμε τη βάρκα, ώστε η διαφορά μεγέθους των δύο να οριοθετήσει και τα μεγέθη των πλοίων).
(ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΠΟΪΛΕΡ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ)
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
* άρμενο: αρχαία ελληνική λέξη, σημαίνει ιστίο, πανί - και αρμενίζω σημαίνει ταξιδεύω με πανιά ή και γενικότερα ταξιδεύω στη θάλασσα.
* αλφαβήτα: τα 24 γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου.
Πολλά από τα γράμματα αυτά ήρθαν στην Ελλάδα αρμενίζοντας πριν από 3.000 χρόνια περίπου. Οι Έλληνες παραλαμβάνοντας το δώρο που έφτασε στα ακρογιάλια τους, τη φοινικική γραφή, πρόσθεσαν και δικά τους γράμματα και έπλασαν το πρώτο αλφάβητο στον κόσμο, το ελληνικό.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ (ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΠΟΪΛΕΡ)
- Σπόιλερ:
- Συγκεκριμένα οι Έλληνες πρόσθεσαν τα φωνήεντα καθώς και μερικά σύμφωνα που ήταν απαραίτητα στην ελληνική γλώσσα. Κατάφεραν έτσι για πρώτη φορά στην ιστορία του ανθρώπου κάθε γράμμα να δηλώνει και ένα φθόγγο, μια ξεχωριστή δηλαδή φωνή.
"Η επινόηση αυτή κάνει ώστε το αλφάβητο να αναγνωρίζεται σήμερα διεθνώς ως ελληνική δημιουργία, όσο και αν την πρώτη ύλη δανείστηκαν οι Έλληνες από άλλους." (Γ. Μπαμπινιώτης)
Το ελληνικό αλφάβητο ταξίδεψε στη συνέχεια σε άλλες χώρες. Τα πλοία βοήθησαν και στα ταξίδια αυτά. Με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν και νέα αλφάβητα, όπως το λατινικό αλφάβητο, και το οποίο χρησιμοποιούν σήμερα πολλοί λαοί της Ευρώπης αλλά και πολλές χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Για όσους θέλουν να ξέρουν περισσότερα για το θέμα, θα προσθέσουμε ότι η φοινικική γραφή είναι πιθανόν να είχε επηρεαστεί από την κρητική γραφή, αλλά και από άλλες γραφές, πχ την αιγυπτιακή.
Όπως και αν έχει το ζήτημα το βέβαιο είναι πως τα αλφάβητα υπήρξαν από τα πρώτα αγαθά που ταξίδεψαν δια θαλάσσης! Τα καράβια δηλαδή δε μετέφεραν μόνο υλικά προϊόντα μα και πνευματικά από λιμάνι σε λιμάνι και από λαό σε λαό. Γεγονός που επηρέασε την επιλογή μας να βάλουμε κι εμείς την Αλφαβήτα να αρμενίσει!
Στόχος μας να βοηθήσουμε τα Πρωτάκια, τώρα πια που έμαθαν την Αλφαβήτα, να κατανοήσουν και πώς δημιουργήθηκε.
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
Η δική μας Αλφαβήτα δεν είναι απλά και μόνο 24 γράμματα.
Είναι πλοίο! Πώς αλλιώς θα αρμενίσει;
Πλοίο με το όνομα Αλφαβήτα. Γιατί κάθε πλοίο έχει όνομα.
Και κάθε πλοίο, ακόμη και τα μικρά, τα πλοιάρια, έχουν λιμάνι Νηολογίου.
Η Αλφαβήτα μας είναι Νηολογίου Ηγουμενίτσας!
* Κάθε άνθρωπος είναι γραμμένος στα δημοτολόγια κάποιου Δήμου.
Έτσι και τα πλοία είναι γραμμένα στο νηολόγιο κάποιου λιμανιού.
Έτσι και τα πλοία είναι γραμμένα στο νηολόγιο κάποιου λιμανιού.
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
ΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ
Κάθε πλοίο για να ταξιδέψει χρειάζεται πλήρωμα. Καπετάνιο, αξιωματικούς, ναύτες, μηχανικούς...
Το πλήρωμα της δικής μας Αλφαβήτας αποτελείται από τους 19 μαθητές του Α΄1 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας και την υπεύθυνη δασκάλα της τάξης.
Συνταξιδιώτης μας και η μεγάλη οικογένεια της Helmepa Junior, αφού στα πλαίσια της συνεργασίας μας μαζί της αποφασίσαμε να βάλουμε την Αλφαβήτα να αρμενίσει.
Το πλοίο μας δέχεται και επιβάτες. Όποιος λοιπόν θέλει να μας ακολουθήσει στο ταξίδι, να πάει γρήγορα γρήγορα να κόψει εισιτήριο και να επιβιβαστεί στο σκάφος.
Όσο για τους επισκέπτες που δεν έχουν ταξιδιάρικη διάθεση, παρακαλούνται να εξέλθουν του πλοίου. Το πλοίο είναι έτοιμο προς αναχώρηση!
Όσο για τους επισκέπτες που δεν έχουν ταξιδιάρικη διάθεση, παρακαλούνται να εξέλθουν του πλοίου. Το πλοίο είναι έτοιμο προς αναχώρηση!
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
Α, α
αεροπλανοφόρο
αεροπλανοφόρο
Τα αεροπλανοφόρα είναι πλοία πολεμικά.
Να θυμάσαι πως τα σύγχρονα πλοία τα χωρίζουμε σε τέσσερις μεγάλες ομάδες. Όσες δηλαδή έχει και η τάξη μας. Κι αν εμείς είμαστε Γοργόνες, Δελφίνια, Καβουράκια και Χταπόδια, οι ομάδες των πλοίων είναι:
1. Πολεμικά
2. Αναψυχής
3. Εμπορικά
4. Ειδικά
Τα πολεμικά είναι εύκολο να καταλάβεις τι κάνουν.
Τα πλοία αναψυχής είναι σαν τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια που έχει ο καθένας μας. Μικρά συνήθως πλοία που τα έχουμε για να χαιρόμαστε τη θάλασσα όσοι την αγαπάμε και μας αρέσουν τα θαλασσινά ταξίδια.
Τα εμπορικά είναι σαν τα λεωφορεία και τα φορτηγά. Άλλα μεταφέρουν ανθρώπους και άλλα κάθε λογής εμπόρευμα.
Και τα ειδικά; Σκέψου ένα γερανό, ένα ασθενοφόρο, ένα αυτοκίνητο της πυροσβεστικής, και θα καταλάβεις τι είναι τα ειδικά πλοία! Ανάμεσά τους είναι και μερικά που ασχολούνται με επιστημονικές εργασίες.
- Σπόιλερ:
- Τα αεροπλανοφόρα είναι πλοία τεράστια. Γι' αυτό και πανάκριβα. Λίγες μόνο χώρες έχουν αεροπλανοφόρα. Τα περισσότερα τα έχουν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Η Ελλάδα δεν έχει αεροπλανοφόρο. Και δεν το χρειάζεται κιόλας.
Τα αεροπλανοφόρα τα έχουν χώρες που αφενός είναι πλούσιες και αφετέρου τους αρέσει να μπλέκονται σε πολέμους μακριά από το δικό τους έδαφος. Η Ελλάδα είναι χώρα ειρηνική. Και έχει όπλα για άμυνα του χώρου της και όχι επίθεσης σε βάρος άλλων χωρών και μάλιστα μακρινών. Τι να το κάνει λοιπόν το αεροπλανοφόρο;
Εξάλλου σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας τους οι Έλληνες πολεμούσαν με την καρδιά τους και το μυαλό τους. Και νικούσαν. Γιατί δεν υπάρχουν πιο δυνατά όπλα από την καρδιά και το μυαλό του ανθρώπου. Αυτό το δίδαξε πρώτος ο Οδυσσέας στην Τροία, το επανέλαβε ο Θεμιστοκλής στη Σαλαμίνα και στα νεότερα χρόνια ο Κολοκοτρώνης στο Δερβενάκι. Τα ίδια και το 1912 - 13, τα ίδια στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Αποδεικνύοντας συνεχώς στους λαούς της γης πως:Η μεγαλοσύνη στα έθνη δε μετριέται με το στρέμμα,
με της ψυχής το πύρωμα μετριέται και με το αίμα!
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΑΡΜΕΝΙΖΕΙ
Β, β
βάρκα
Βάρκα στον ποταμό Αχέροντα
Μεταφέρει τουρίστες για να χαρούν την ομορφιά του ποταμού
βάρκα
Βάρκα στον ποταμό Αχέροντα
Μεταφέρει τουρίστες για να χαρούν την ομορφιά του ποταμού
Οι βάρκες είναι μικρά ανοιχτά σκάφη, πλοιάρια δηλαδή. Κινούνται με κουπιά ή πανιά ή μηχανές.
βάρκες με κουπιά
μινιατούρες στο Μουσείο Αλιείας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αράχθου - Άρτας
βάρκες με πανί
μινιατούρες στο Μουσείο Αλιείας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αράχθου - Άρτας
βάρκες στην Ηγουμενίτσα
Σχεδόν όλες διαθέτουν μηχανή.
Να θυμάσαι πως ανάλογα με τον τρόπο που κινείται ένα πλεούμενο στο νερό το ονομάζουμε:
κωπήλατο ~ ~ ~ ιστιοφόρο ~ ~ ~ μηχανοκίνητο
Ώρα να κινηθούμε κι εμείς!
Δείτε περισσότερα για τις βάρκες στο ιδιαίτερο αφιέρωμα που έχουμε ανεβάσει γι' αυτές:
https://faros.forumgreek.com/t679-topic
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
|
|